Jaki sąd orzeka o rozwodzie?

Zawieszenie postępowania rozwodowego na wniosek małżonków.
22 kwietnia 2019
Czy dziecko może być świadkiem w sprawie rozwodowej rodziców?
8 maja 2019

Okres oczekiwania na pierwszą rozprawę rozwodową wynosi od kilku do kilkunastu miesięcy. Warto zadbać o to, aby dodatkowo nie przedłużać tego oczekiwania. Dzisiejszy wpis będzie poświęcony wyjaśnieniu jaki sąd orzeka w sprawie rozwodowej.

Pierwszym krokiem w drodze do rozwiązania małżeństwa jest złożenie pozwu o rozwód. Ponieważ tylko sąd może orzec rozwód, to właśnie tam należy skierować pierwsze pismo w sprawie.

Orzeka zawsze są okręgowy.

Sprawy rozwodowe zawsze rozpatrywane są przez sąd okręgowy. W sprawach tych orzeka tzw. skład ławniczy. Na rozprawie za stołem sędziowskim zasiada sędzia przewodniczący (rozpoznasz go po tym, że będzie siedział po środku oraz na szyi będzie miał łańcuch sędziowski) oraz dwóch ławników. Obecność stron postępowania na rozprawie rozwodowej, jest obowiązkowa.

Właściwość miejscowa sądu okręgowego.

Sądów okręgowych w Polsce jest kilkadziesiąt, ale tylko jeden będzie właściwy dla danej sprawy rozwodowej. Jeżeli zostanie on błędnie wskazany (tj. pozew zostanie przesłany do niewłaściwego sądu okręgowego) nic złego się nie stanie. Sąd sam przekaże go do sądu właściwego. Pomyłka w tym zakresie może jednak przedłużyć sprawę rozwodową o kilka miesięcy. Warto więc zapamiętać zasady ustalania właściwości sądu.

Miejsce ostatniego wspólnego zamieszkania stron

Pozew o rozwód należy wnieść do sądu okręgowego, w okręgu którego małżonkowie mieli ostatnie wspólne miejsce zamieszkania. Ta zasada obowiązuje jednak tylko w wypadku, gdy w tym okręgu choćby jedno z małżonków nadal ma swoje miejsce zamieszkania. Jeżeli żadne z małżonków w chwili wniesienia pozwu nie mieszka już w okręgu, w którym znajdowało się ich ostatnie wspólne miejsce zamieszkania, pozew o rozwód należy wnieść do sądu właściwego ze względu na miejsce zamieszkania strony pozwanej.

Jeżeli miejsce zamieszkania pozwanego nie jest znane, pozew o rozwód należy skierować do sądu właściwego ze względu na miejsce zamieszkania powoda. Ta zasada obowiązuje np. w przypadku, gdy drugi małżonek mieszka za granicą.

Należy pamiętać, że miejsce zamieszkania nie zawsze musi być tam, gdzie osoba jest zameldowana.

Jeżeli chcesz omówić ze mną swoją sytuację prawną – zapraszam Cię do kontaktu.