Otrzymuję wiele pytań prawnych od zmartwionych i zdezorientowanych rodziców. Stan epidemii to nowa rzeczywistość, która spędza sen z powiek. Dzisiejszy i kolejne wpisy na moim blogu będą wyjaśniały najczęstsze wątpliwości prawne, z jakimi borykają się obecnie rodzice.
Dziś wyjaśnię Ci czy musisz płacić za prywatny żłobek/przedszkole/szkołę Twojego dziecka, w okresie jego zamknięcia z powodu epidemii.
Płacić czy nie?
Od 16 marca br. zamknięte pozostają placówki edukacyjne w Polsce. W chwili obecnej nie jest pewne jak długo potrwa taki stan rzeczy. Rodzice dzieci, będących na co dzień pod opieką publicznych żłobków/ przedszkoli/szkół, nie mają powodów do zmartwień co do zapłaty czesnego za miesiące zamknięcia placówek. Wielu rodziców powierza jednak opiekę oraz edukację swoich dzieci prywatnym placówkom. Zastanawiają się oni czy w czasie zamknięcia żłobka lub prywatnej szkoły będą naliczane opłaty tytułem czesnego.
Większość umów zawieranych z prywatnymi żłobkami/przedszkolami/szkołami zawiera zapisy, na podstawie których dana placówka zastrzega sobie brak obowiązku zwrotu kosztów za dni, w których przedszkole jest nieczynne z powodu zdarzeń o charakterze siły wyższej (np. epidemie, zawieszenie zajęć przez organy państwowe). Do umów strony potrafią bowiem wpisać bardzo wiele.
Jednak aby dany zapis był wiążący nie może naruszać przepisów prawa, musi być zgodny z dobrymi obyczajami oraz nie może rażąco naruszać interesów.
Jesteś traktowany jako konsument
Zawierając umowę z prywatnym żłobkiem, przedszkolem czy szkołą, rodzic traktowany jest jako konsument. Na straży praw konsumentów stoi Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Urząd ten bada różne zapisy umowne pod kątem ich poprawności prawnej. Niedozwolone zapisy umowne wpisywane są do tzw. Rejestru klauzul niedozwolonych (zwanych inaczej: abuzywnymi).
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji wydał raport z kontroli zapisów stosowanych przez prywatne przedszkola. Zakwestionowane w nim zostały postanowienia umowne na podstawie których prywatne placówki naliczają czesne za okresy, w których placówka jest nieczynna.
Musisz zatem wiedzieć, że prywatny żłobek/przedszkole nie ma prawa naliczać opłat za okres kiedy placówka jest zamknięta z powodu epidemii. Takie zapisy w umowie zostały uznane za rażąco naruszające interesy konsumenta oraz za sprzeczne z dobrymi obyczajami.
Jeżeli nie znalazłeś tu odpowiedzi na nurtujące Cię pytania lub chcesz omówić ze mną swoją sprawę – zapraszam Cię do kontaktu. Napisz lub zadzwoń do mnie. Podpowiem Ci jak rozwiązać Twój problem prawny.