Ulga podatkowa na dziecko po rozwodzie i w trakcie postępowania.

Umowa rozdzielności majątkowej z wyrównaniem dorobków. Plusy i minusy takiego rozwiązania.
17 marca 2021
Świąteczne życzenia.
3 kwietnia 2021

Jedną z najpopularniejszych ulg podatkowych jest ulga na dziecko. Skorzystanie z tego typu ulgi nie sprawi trudności osobom pozostającym w związku małżeńskim lub samotnie wychowującym dziecko. Wątpliwości pojawiają się jednak po uzyskaniu prawomocnego wyroku rozwodowego bądź pozostawania w trakcie postępowania rozwodowego.

W bieżącym roku, termin na rozliczenie PIT za 2020 r. upływa 30 kwietnia 2021 r. Wielu podatników już potwierdziło swoje roczne deklaracje bądź pozostawia je do automatycznego rozliczenia przez Urząd Skarbowy. W przypadku chęci skorzystania z odliczeń od podatku, należy zrobić to ręcznie.

Kto może skorzystać z ulgi na dziecko po rozwodzie lub w trakcie postępowania rozwodowego?

Zasadniczo z ulgi może skorzystać ten rodzic, który wykonuje faktyczną władzę rodzicielską nad małoletnim dzieckiem. Samo posiadanie władzy rodzicielskiej nie jest wystarczające. Ulga prorodzinna przysługuje rodzicowi, który przez większość czasu sprawuje bieżącą opiekę nad dziećmi tzn., dba o zaspokojenie ich potrzeb (np. mieszkaniowych, żywieniowych, zdrowotnych, zagwarantowanie poczucia bezpieczeństwa), ich wychowanie, edukacje oraz ogólny rozwój.

Zdaniem organów podatkowych, ulga nie przysługuje rodzicowi, który wykonuje sporadyczne kontakty z dziećmi lub płaci alimenty, bez rzeczywistego wykonywania władzy rodzicielskiej.

Porozumienie rodziców w zakresie podziału ulgi

Inaczej wygląda sytuacja, gdy rodzice dziecka zgodnie ustalą podział wartości ulgi na dziecko. Wówczas, udział każdego rodzica w uldze może być kształtowany dowolnie, np. 60 % na 40% lub 50 % na 50 %. Ważne jest, aby nie przekraczać ogólnej kwoty ulgi przysługującej na jedno dziecko.

Spór rodziców w zakresie podziału ulgi i konsekwencje wadliwego podziału

W przypadku braku porozumienia rodziców w zakresie podziału ulgi prorodzinnej i jednoczesnego rzeczywistego wykonywania władzy rodzicielskiej (np. opieka naprzemienna, szeroko uregulowane kontakty), organ podatkowy zajmuje stanowisko, że rodzicom przysługuje ulga w równych częściach, czyli 50/50.

Jeżeli rodzice zgłoszą udziały w uldze przekraczające łącznie 100 % jej wartości, wówczas organ podatkowy może wszcząć postępowanie podatkowe, mające na celu wyjaśnienie nieprawidłowości podatkowych.

W przypadku wątpliwości w interpretacji przepisów lub sporu z byłym małżonkiem w zakresie podziału ulgi, zainteresowany może złożyć wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego do Dyrektora Krajowej Izby Skarbowej, który zadecyduje, czy dany rodzic ma prawo do pełnego odliczenia ulgi lub wskaże udział w uldze każdego z rodziców.

Autor tekstu: aplikant adwokacki Weronika Wojdakowska - członek Zespołu Kancelarii.

Jeżeli mimo wyjaśnień, masz pytania dotyczące tego tematu – napisz lub zadzwoń. Dane kontaktowe znajdziesz w zakładce "Kontakt".